Kinesiologi för ökad rörlighet

God dagens bloggen! Jag hoppas att ni alla mår bra och att ni tar hand om er själva. Idag tänkte jag diskutera ett område inom friskvård som jag har hyfsat bra koll på. Det är en behandlingsmetod som jag fått några gånger och som jag uppskattar väldigt mycket och kan rekommendera. Jag tänkte diskutera kinesiologi som är en en bra metod för behandling av skador, det handlar om att öka kroppens rörlighet. Oftast när man ådrar sig en skada i kroppen så blir musklerna och lederna väldigt stel vilket leder till en förminskad rörlighet. Det här tränas allt som oftast upp med hjälp av rehab, men det kan också vara till fördel att använda sig av kinesiologi för att skynda på processen. Några av er som läser bloggen kanske idrottar eller har gjort, då har ni säkerligen hört talats om kinestejp någon gång. Det är väldigt vanligt hos idrottare som någon gång har åkt på en muskelskada. Kinestejp är en förkortning för kinesiologitejp och det bidrar till ungefär samma som just kinesiologi, att öka rörligheten och förhindra ytterligare skador. Enda skillnaden är väl egentligen att man använder tejpen i samma stund som man väl idrottar för att inte få någon form av bakslag under träningen. Jag använder det varje gång jag tränar fotboll för att inte slå upp några gamla skador, sen går jag också på kinesiologi emellanåt för att stärka rörligheten. Så om det finns någon där ute som efter en skada har blivit drabbad av en försämrad rörlighet och önskar att få tillbaka det. Då kan jag verkligen rekommendera kinesiologi som behandlingsmetod, sen gäller det givetvis att också bygga upp musklerna igen så att de får tillbaka samma styrka som innan. Det var denna dagens samtalsämne, vi får se vad nästa inlägg kommer att handla om. Ha en trevlig dag!